tel. 22 409 77 56, email fundacja@parkinson.sos.pl
REGON 015867470 NIP 525-231-38-24
mgr Sylwia Wójcik
psycholog (IP UAM, specjalność psychologia kliniczna), trenerka pracy z ciałem metodą Living Dance Form.
Współpracuje z Fundacją "Żyć z chorobą Parkinsona" od 2011 roku.
Kontakt: 502 289 190, sylwojcik@wp.pl
www.pracowniapsychologiczna.org
wiecej...
Jestem psycholożką, która rozpoczęła współpracę z fundacją „Żyć z chorobą Parkinsona”, zainspirowana własnym doświadczeniem rodzinnym związanym z tą chorobą. Chęć połączenia dotychczasowego doświadczenia zaowocowała stworzeniem pilotażowego programu psychoedukacyjnego przystosowanego do osób chorych oraz ich współtowarzyszy, opiekunów. Pilotażowego, ponieważ będziemy czekać na opinie od Państwa. Jesteśmy otwarci na wszystkie sugestie i chęć współpracy. Inspiracją do powstania tego programu jest moja fascynacja Programem Simontona, stworzonym na potrzeby osób chorych onkologicznie.
Moja praca w poradni medycznej (psychiatryczno-psychologicznej z osobami przeżywającymi zaburzenia lękowe, depresyjne, adaptacyjne, obsesyjno-kompulsywne), prowadzenie warsztatów rozwojowych, psychoedukacyjnych, trenerskich, pracy z ciałem oraz przygotowywanie się do doktoratu, dało mi praktyczne i teoretyczne podstawy do stworzenia programu, który będzie wspomagał metodami psychologicznymi zarówno chorych, jak i ich najbliższych.
Jestem zwolenniczką psychologii pozytywnej, koncentrującej się na mocnych stronach natury ludzkiej.
Psychologia pozytywna wskazuje, jak rozwijać pozytywne aspekty w naszej egzystencji, aby osiągnąć
jak najwyższą satysfakcję z życia, rozwój i dobre relacje z otoczeniem. Przyjemność pochodząca ze wzmacniania pozytywnych emocji, zaangażowanie w teraźniejszość i sens związany ze świadomością
i wykorzystywaniem posiadanych zasobów, tworzą jakość naszego życia. A wszystko to jest możliwe bez względu na stan zdrowia i aktualną fazę choroby Parkinsona. W Programie tym zajmiemy się wzmacnianiem nadziei, motywacji, radzeniem sobie ze stresem, emocjami. Poszukamy metod przekształcających lęk w spokój umysłu. Będziemy szukać metod rozwijania i wzmacniania kompetencji emocjonalnych, społecznych i komunikacyjnych.
Pilotażowy program składa się z dziesięciu bloków tematycznych, które będą się pojawiały systematycznie na stronie internetowej Fundacji. Zapraszam Państwa do aktywnego współtworzenia tego programu.
Sylwia Wójcik
psycholog
Każdą wyprawę trzeba zacząć od postawienia małego kroku...
Psychoedukacyjny program dla osób chorych na chorobę Parkinsona i ich współtowarzyszy
- związki między układami w ciele
- poczucie kontroli
- rozwijanie i wzmacnianie nadziei i zaufania
- wzmacnianie poziomu energii i witalności
- realizacja potrzeb
- moje postanowienie
Czytaj
Ćwiczenia
- neurobiologia i neurofizjologia emocji
- ABCD Emocji
- adaptacyjna rola emocji
- radzenie sobie z nimi
- pięć zasad zdrowego myślenia (błędy poznawcze, zdrowa semantyka
- psychoedukacja
- rola relaksacji
- metody oddechowe
- rola wyobraźni - wizualizacja
- kryzys – do czego może nam służyć?
- wybaczanie sobie/wybaczanie innym
- Ja sprzed choroby i Ja teraz
- uważność myśli i emocji
- uważność oddechu
- uważność ciała
- uważność w ruchu
- po co potrzebna jest cierpliwość?
- stres a odporność
- emocje a odporność
- znaczenie choroby
- radzenie sobie ze stresem
- diagnozowanie doświadczenia bólu, system oceny bólu.
- przekonania i mity na temat bólu, sposoby leczenia bólu.
- aktywność, odpoczynek, tempo – dobór odpowiednich, ocena postępów w czasie,
problemy związane ze zwiększaniem aktywności.
- zmiana zachowania – zmiana myśli i uczuć, wdrażanie nowych nawyków, prawa uczenia
się, motywacja do zmiany
- relaksacja (kontrolowane oddychanie, techniki uważności, relaksacja mięśni, techniki
wyobrażeniowe)
- radzenie sobie z komunikacją (problemy subiektywne i obiektywne)
- rola granic i ich ustalenie
- relacja między osobą chorą, a pomagającą - zaufanie, granice, wiarygodność, współpraca, partnerstwo, poczucie własnej wartości
- razem możemy więcej
- blokady aktywności
- zasady rozkręcania aktywności
- identyfikacja czynników pozytywnych
- identyfikacja czynników negatywnych
- zabawa i dobre samopoczucie
- metody pomocne w motywowaniu
- sposoby na rozwiązywanie problemów
- realizacja „zaległych” marzeń i planów
- plany długo i krótkoterminowe