Parkinson

ul. Czerska 18 lok. 243, 00-732 Warszawa
tel. 22 409 77 56,  email fundacja@parkinson.sos.pl
podatku KRS 0000221902
Konto PLN: 05 1140 1010 0000 3509 2800 1001
REGON 015867470   NIP 525-231-38-24

Sprawozdanie merytoryczne za rok 2011


SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE ZA ROK 2011
Fundacji „Żyć z chorobą Parkinsona”
Organizacji Pożytku Publicznego


I.  DANE REJESTROWE FUNDACJI

a)      nazwa fundacji: „Żyć z chorobą Parkinsona”
b)      siedziba fundacji: Warszawa
c)      adres: ul. Czerska 18 lok 243, 00-732 Warszawa
d)      data wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym: 19 listopada 2004
e)      numer KRS: 0000221902
f)       REGON: 015867470;  NIP: 525-231-38-24
g)      dane członków Zarządu Fundacji:

              * Sebastian Łukasiewicz - Prezes Zarządu od 24 lutego 2011r.;
              * Mikołaj Rakusa – Suszczewski - Członek Zarządu od 27 października 2010 roku;
              * Paulina Sokół - Sekretarz Zarządu od 27 października 2010 roku;
              * Beata Gogolewska – Kawka - Członek Zarządu Fundacji – od 24 lutego 2011 roku.


II.  CELE I FORMY DZIAŁANIA FUNDACJI

1. Celem Fundacji jest działalność na rzecz chorych i ich rodzin, cierpiących z powodu choroby Parkinsona oraz działalność na rzecz ochrony zdrowia i opieki społecznej.
2. Fundacja może wspierać inne instytucje i organizacje, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
3. Fundacja realizuje swoje cele wymienione w § 4 ust.1 Statutu poprzez:                                    
  a) niesienie pomocy materialnej i przeciwdziałanie postawom rezygnacji, osamotnieniu i bezradności wśród osób chorych, szczególnie osób najciężej poszkodowanych;
  b) objęcie patronatem specjalistycznych poradni, przychodni dziennego i stałego pobytu chorych;
  c) finansowanie badań naukowych związanych z celami Fundacji; d) prowadzenie doradztwa w zakresie opieki i rehabilitacji chorych z chorobą Parkinsona przebywających w domu;
  e) współdziałanie z organami administracji państwowej i samorządowej, placówkami służby zdrowia, mediami oraz innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi działającymi na rzecz osób z chorobą Parkinsona;
  f) rozpowszechnianie rezultatów badań naukowych w dziedzinie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji osób z chorobą Parkinsona;
  g) tworzenie nowoczesnych programów informacyjnych dla chorych oraz ich opiekunów, w szczególności poprzez wydawnictwa (podręczniki, biuletyny, plakaty, ulotki itp.), Internet oraz bezpośrednie szkolenia i spotkania;
  h) dotowanie działań regionalnych  i lokalnych na rzecz zreformowania systemu opieki nad nieuleczalnie chorymi, aby mogli jak najdłużej pozostawać pod odpowiednią opieką we własnych mieszkaniach;
  i) organizowanie zajęć z psychoterapii, terapii ruchowej oraz szkoleń dla rodzin i opiekunów chorych osób. Finansowanie usług związanych z poprawą ich kondycji fizycznej i psychicznej;
  j) prowadzenie poradni internetowej dla osób z chorobą Parkinsona;
  k)organizowanie imprez turystycznych, rekreacyjnych, pielgrzymek, spotkań, zjazdów, prelekcji, wystaw związanych z celami Fundacji.

4. Współpraca określona w § 4 ust. 2 Statutu może polegać w szczególności na:                          
  a) współpracy z placówkami, naukowymi, leczniczymi, kulturalnymi, innymi fundacjami oraz organizacjami, a także osobami fizycznymi;                                                                                  b) przekazywaniu podmiotom wymienionym w § 4 ust. 4, ppkt. a), środków finansowych, papierów wartościowych i innych składników swego majątku  lub zakupuje dla tych podmiotów potrzebne dla ich działalności urządzenia i materiały
  c) uczestnictwie w finansowaniu i organizowaniu przedsięwzięć zmierzających do osiągnięcia celów Fundacji razem z podmiotami wymienionymi w § 4 ust. 4 ppkt. a).

III.  ZASADY FORMY I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ Z PODANIEM REALIZACJI CELÓW STATUTOWYCH

Ad. 1. Organizowanie w siedzibie Fundacji konsultacji neurologicznych,  których udzielali:

    dr n. med. Jakub Sienkiewicz – 487 wizyt;
    dr n. med. Anna Potulska-Chromik – 220 wizyt;
    dr n. med. Dariusz Koziorowski – 347 wizyt;
    dr n. med. Halina Wasilewska – 85 wizyt;

ogółem w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku w gabinecie grupowej praktyki lekarskiej Fundacji odbyło się 1139 wizyt pacjentów. Fundacja zaaranżowała także 65 wizyt domowych.

Ad. 2. Wspieranie finansowe i merytoryczne projektów realizowanych przez organizacje działające na rzecz chorych na chorobę Parkinsona w Polsce. W 2011 roku przekazano 23.840,77 PLN na rzecz organizacji zrzeszających cierpiących na chorobę Parkinsona w Polsce.

Ad. 3. a) Finansowanie rehabilitacji, zajęć logopedycznych, wizyt lekarskich domowych u lekarzy neurologów, psychoterapii, a także pomoc dzieciom osób z chorobą Parkinsona. W 2011  roku zostało rozpatrzone 85 wniosków o dofinansowanie w/w celów. Na ich realizację wydano 73.541,89  PLN.
Utrzymywanie bieżących kontaktów telefonicznych i korespondencyjnych z zainteresowanymi, którzy zgłaszają się do Fundacji.  Udostępnianie informacji poprzez  Internet.

Ad. 3. c) Badania ankietowe przeprowadzane wśród osób z chorobą Parkinsona.

Ad. 3. d) Prowadzenie doradztwa w zakresie opieki i rehabilitacji chorych z chorobą Parkinsona przebywających w domu poprzez:

    przeprowadzanie chatów z Panią prof. Urszulą Fiszer oraz dr Martą Leńską–Mieciek:

-   18.03.2011r. - temat „Bezruchowe objawy w chorobie Parkinsona”;

-   08.12.2011r. – temat „Internetowa konsultacja neurologiczna”;

    bieżące udzielanie odpowiedzi na pytania chorych i ich opiekunów za pośrednictwem strony internetowej i poczty elektornicznej,  redagowanych przez lekarza specjalistę. Wprowadzenie nowej aplikacji na stronie internetowej pozwalającej na swobodne wyszukiwanie poszczególnych tematów.

Ad. 3. e) Działalność informacyjno – promocyjna:

* promocja Fundacji w prasie - „Polityka”, „Newsweek”, „Sukces” oraz „Gość Niedzielny”;
* udział Pana Jerzego Łukasiewicza – założyciela Fundacji - w dwóch programach radiowych:

- Polskie Radio Program I „Familijna Jedynka” – 06.02.2011r.
- Polskie Radio Program I „Magazyn medyczny” – 10.03.2011r.

(Na podstawie Umowy licencyjnej zawartej w dniu 05.05.2011r. pomiędzy Radiem a Fundacją, Fundacją uzyskała możliwość rozpowszechniania tych nagrań, na własnej stornie internetowej i płytkach CD).

* promocja Fundacji w Telewizji:

- TV Polsat „Wydarzenia” –  02.05.2011r.
- TV Religia „Rozmównica” – 15.04.2011r.

* członkowstwo w EPDA – Europejskim Stowarzyszeniu Chorych na chorobę Parkinsona;
* współpraca z Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie;
* współpraca z tematycznie powiązanymi portalami Internetowymi.

Ad. 3. f) Bieżąca działalność informacyjna na własnych stornach internetowych.

Ad. 3. g) Działalność wydawnicza i informacyjna:

* publikacja kwartalnika pt. „Parkinson - Polska”,  ISSN 2082-2073, w nakładzie 3500 egz. oraz jego dystrybucja;
* administrowanie czterema własnymi stronami Internetowymi informacyjnymi, skierowanymi do chorych na chorobę Parkinsona ich rodzin opiekunów i lekarzy;
* spotkania z chorymi  na chorobę Parkinsona i ich opiekunami;
* udział w Pikniku w Warszawie pn. „Na Wolę po zdrowie” –  05.06.2011r.;
* udział w Pikniku w Warszawie pn. „Zdrowo na bankowym” –  02.10.2011r.

Ad. 3. h)  Współpraca ze Stowarzyszeniami i organizacjami działającymi na obszarze  Polski, a także współpraca z Kołami zrzeszającymi osoby chore na chorobę Parkinsona. Pomoc w tworzeniu nowych Kół, Stowarzyszeń.

Ad. 3. i) Finansowanie usług rehabilitacyjno-terapeutycznych dla chorych indywidualnie  i w zajęciach grupowych, w tym m.in.:

1)  grupowe zajęcia  rehabilitacyjne członków Mazowieckiego Stowarzyszenia Osób z chorobą Parkinsona;

2)  wynajęcie sali rehabilitacyjnej, na której odbywają się zajęcia członków Gdańskiego Stowarzyszenia Osób chorych na chorobę Parkinsona im. Teresy Witkowskiej;

3) wynajęcie sali rehabilitacyjnej i sfinansowanie kosztów zajęć rehabilitacyjnych członków Stowarzyszenia chorych na chorobę Parkinsona i ich rodzin z siedzibą w Gdyni;

4) sfinansowanie transportu na turnus rehabilitacyjny członków Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych AKSON z Bydgoszczy i członków Warszawskich Kół osób z chorobą Parkinsona.

Ad. 3. j) Kontynuacja działalności za pośrednictwem strony internetowej www.parkinsonfundacja.pl, - możliwości zadania pytania lekarzowi (~130 pytań). Na pytania odpowiada lekarz specjalista neurolog, Pani dr n. med. Anna Potulska-Chromik. Uzupełnieniem tej dającej dyskrecję działalności są Chat-y z udziałem lekarzy specjalistów prof. Urszulą Fiszer oraz dr Martą Leńską-Mieciek - opis w Ad. 3. d).

Ad. 3. k) Fundacja organizowała ogólnopolskie spotkanie osób cierpiących na chorobę Parkinsona w dniach 6-8 maja 2011r., w których wzięło udział około 200 osób.

Ad. 4. a) Fundacja objęła honorowym patronatem Trzecią Międzynarodową Letnią Szkołę „Parkinson’s Disease Summer School” odbywającą się w dniach 10-20 lipca 2011r. w Warszawie. Organizatorzy tego przedsięwzięcia, między innymi Studenci zrzeszeni w ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA – Poland otrzymali wsparcie merytoryczne ze strony Fundacji, członków Zarządu i Lekarzy współpracujących z Fundacją tj. prof. Urszulą Fiszer oraz dr Martą Leńską-Mieciek.

IV.  OPIS GŁÓWNYCH ZDARZEŃ PRAWNYCH W DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI O SKUTKACH FINANSOWYCH

Fundacja współpracuje z Centrum Myśli Jana Pawła II na podstawie umowy ramowej o współpracy z dnia 9 marca 2010, przeprowadziła zbiórkę publiczną w dniach 27 marca i 02 kwietnia 2011r., w wyniku której uzyskano kwotę 14.960,60 PLN. Uzyskane  środki w całości zostaną przeznaczone na pomoc socjalną osobom cierpiącym na chorobę Parkinsona i będących w zaawansowanym studium choroby, z przeznaczeniem na ich rehabilitację ruchową jak i podczas turnusów rehabilitacyjnych.

V.  ODPISY UCHWAŁ ZARZĄDU FUNACJI

Odpisy uchwał stanowią kserokopie Protokołów z posiedzeń Zarządu z okresu od stycznia do grudnia 2011r.

VI.  INFORMACJE O WYSOKOŚCI UZYSKANYCH PRZYCHODÓW

* 107.920,47 PLN - 1% podatku należnego za rok 2010.

    * 38.000,00 PLN – darowizna przekazana przez firmę GlaxoSmithKline (GSK COMMERCIAL  Sp. z o.o.) na mocy umowy darowizny na rzecz organizacji pacjentów z dnia 25.06.2011r.
    * 15.000,00 PLN – darowizna przekazana przez firmę ROCHE Polska Sp. z o.o., na mocy Aneksu nr 2/2011 z dnia 03.10.2011r do umowy ramowej o współpracy zawartej 10.01.2007r.
    * 10.000,00 PLN – darowizna przekazana przez firmę ROCHE Polska Sp. z o.o., na mocy Aneksu nr 1/2011 z dnia 13.04.2011r do umowy ramowej o współpracy zawartej 10.01.2007r.
    * 18.350,00 PLN – nawiązki
    * 14.960,60 PLN - kwesta publiczna
    * 5.252,06 PLN - darowizny od os. fizycznych
    * 783,05  PLN - datki

VII.  ODPŁATNE ŚWIADCZENIA REALIZOWANE PRZEZ FUNDACJĘ

Fundacja w okresie od stycznia do grudnia 2011 nie realizowała odpłatnych świadczeń.

VIII.  DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

Fundacja w okresie od stycznia do grudnia 2011 roku nie prowadziła działalności gospodarczej.

IX.  PONIESIONE KOSZTY (bez wynagrodzeń z tytułu umów zleceń, o dzieło i o pracę)

1)      na realizację celów statutowych wyniosły: 293.815,44 PLN;

2)      materiałów i usług administracyjnych wyniosły: 96.333,23 PLN;

3)      pozostałe koszty wyniosły:  0,00 PLN.

X.  DANE O ZATRUDNIENIU

*  Julita Chrapińska - zatrudniona na umowę o pracę od 01 października 2010 do 30 września 2011r. – Pracownik Biura. Od 01 października 2011 zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony – Pracownik Biura.
*  Paulina Kobza - zatrudniona na umowę zlecenie od 01 listopada 2010 do 31 sierpnia 2011r. – Sekretarz Zarządu. Od 01 września 2011r. zatrudniona na umowę o pracę w wymiarze ½ etatu na czas określony do 29 lutego 2012  roku – Sekretarz Zarządu.
(W dniu 2 lipca 2011 nastąpiła zmiana nazwiska, obecne nazwisko Sokół).
 *  Ilona Debrzak-Adamczyk - zatrudniona na umowę zlecenie od 01 lutego 2011 do 30 czerwca 2011 – Rehabilitant. Od 01 września 2011 roku – 30 czerwca 2012 roku – Rehabilitant.

XI.  DANE O WYNAGRODZENIACH (łączna kwota wszystkich wynagrodzeń)

    Wynagrodzenia  pracowników administracyjnych wyniosły  61.579,73PLN (brutto) w tym:   

-       składki ZUS                 23.454,49 PLN
-       podatek PIT-4              4.258,00 PLN

    Wynagrodzenia za prace zlecone związane z działalnością statutową wyniosły 19.664,13 PLN (brutto) w tym:           

-       składki ZUS                5.569,03 PLN
-       podatek PIT-4             1.258,00 PLN

XII.  DANE O WYSOKOŚCI ROCZNEGO LUB PRZECIĘTNEGO WYNAGRODZENIA WYPŁACANEGO CZŁONKOM ZARZĄDU.

Wypłacono 20.518,13 PLN (netto) dla osoby pełniącej funkcję Sekretarza Zarządu.

XIII.  DANE O WYDATKACH NA WYNAGRODZENIA Z UMÓW ZLECENIA

W okresie od stycznia do grudnia 2011 Fundacja wydała na wynagrodzenia z umów zleceń  39.592,84 PLN (brutto).

XIV.  DANE O UDZIELONYCH PRZEZ FUNDACJĘ POZYCZKACH PIENIĘŻNYCH

W 2011 roku Fundacja nie udzieliła pożyczek.

XV.  DANE O KWOTACH ULOKOWANYCH NA KONTACH BANKOWYCH

Na dzień 31 grudnia 2011 roku Fundacja posiadała 72.082,57 PLN na rachunkach bankowych prowadzonych przez BRE Bank S.A. Oddział Warszawa.

XVI.  DANE O NABYTYCH OBLIGACJACH

W 2011 roku Fundacja nie nabyła obligacji.

XVII.  DANE O WIELKOŚCI OBJĘTYCH UDZIAŁÓW LUB NABYTYCH AKCJI W SPÓŁKACH

W 2011 roku  Fundacja nie nabyła akcji w spółkach.

XVIII.  DANE O NABYTYCH NIERUCHOMOŚCIACH

W 2011 roku Fundacja nie nabyła nieruchomości.

XIX.  DANE O NABYTYCH POZOSTAŁYCH ŚRODKACH TRWAŁYCH

* Zmiany w ciągu roku obrotowego wartości środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie wystąpiły.   
* Wartość nie zamortyzowanych przez jednostkę środków trwałych używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu operacyjnego  nie wystąpiły.
* Koszty wytworzenia inwestycji rozpoczętych, środków trwałych i prac rozwojowych na własne potrzeby nie wystąpiły.

XX.  DANE O WARTOŚCI AKTYWÓW FUNDACJI
        
Aktywa obrotowe na dzień 31.12.2011r. wyniosły 81.438,74 PLN.

Aktywa trwałe w 2011 roku  nie wystąpiły.

XXI.  DANE O WARTOŚCI ZOBOWIĄZAŃ

Zobowiązania z tytułu dostaw i usług na dzień 31.12.2011r. w tym podatków i składek ZUS wyniosły 2.537,49 PLN. Zobowiązania długoterminowe nie wystąpiły.

XXII.  DANE O DZIAŁALNOŚCI ZLECONEJ FUNDACJI PRZEZ PODMIOTY PAŃSTWOWE I   SAMORZĄDOWE

W 2011 roku Fundacja nie prowadziła działalności zleconej przez podmioty państwowe i samorządowe.

XXIII.  INFORMACJA O ROZLICZENIU FUNDACJI Z TYTUŁU CIĄŻĄCYCH ZOBOWIĄZAŃ PODATKOYCH

W 2011 roku Fundacja rozliczyła się ze wszystkich zobowiązań podatkowych bieżących oraz za rok 2010.

XXIV.  INFORMACJA O SKŁADANYCH DEKLARACJACH PODATKOWYCH

CIT-8, CIT-8/0. CIT-D, PIT-4R

XXV.  INFORMACJE DODATKOWE

W okresie od stycznia do grudnia 2011 w Fundacji nie było przeprowadzonej kontroli.
W październiku 2011r. złożono formularz SOF-1 - Sprawozdanie z działalności fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji społecznych za rok 2010  - do Urzędu Statystycznego w Krakowie, ul. Kazimierza Wyki 3).
Aktualny wykaz OPP uprawnionych do otrzymywania 1%, jest publikowany przez NIW – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego więcej...



program do pit - darmowy